Annyira súlyos a munkaerőhiány, hogy már Orbán Viktor álmát fenyegeti

A magyar kormány kiemelt támogatásának köszönhetően a hazai járműipar dinamikusan fejlődött az elmúlt években, ezzel párhuzamosan pedig az iparágban foglalkoztatottak száma is rohamléptekben emelkedett. A hazai oktatás nem megfelelő színvonala, illetve a munkaerőhiány miatt viszont mostanra eljutottunk oda, hogy veszélybe került a versenyképességünk, a további növekedés és Orbán Viktor régi álma, hogy egyszer európai autógyártó nagyhatalommá válunk. Az iparág legégetőbb problémáját, illetve a megoldásának lehetőségeit a hazai járműipar top menedzserinek és HR-vezetőinek gondolatai alapján mutatjuk be, amelyek a Portfolio által szervezett Járműipar 2016 konferencián hangzottak el.

Felrobbant a Tesla árfolyama

Vállalhatatlan gyorsjelentést tett közzé a Tesla Motors, a fontos profitsorokon sikerült az elemzők várakozásait durván alulmúlnia az elektromos autógyártónak. Elon Musk így megjátszotta az egyetlen lehetőségét, amit már előre vetítettünk, igyekezett visszaadni az emberek vállalatába vetett hitét. Ennek érdekében pedig mindent megígért, amire csak a befektetők vágyhattak. Ők pedig ismét hittek neki, az árfolyam felrobbant. A kérdés csak az, hogy hányszor lehet ezt még eljátszani, illetve eredményezhet-e tartós ralit a cég piacán, vagy már holnapra elillan a varázs.

A Tesla ma este visszaadhatja az emberek hitét

A Tesla szerdán, az amerikai piacok zárását követően teszi közzé negyedik negyedéves számait. A ma éjszakai esemény azért is fontos lesz, mert az utóbbi hetekben-hónapokban egyre több piaci szereplő bizalma ingott meg a rövidtávú növekedési sztoriban. A menedzsmentnek viszont most alkalma lesz arra, hogy visszaadja a cég jövőjébe vetett hitet. Éppen ezért összeszedtük azokat a tényezőket, amelyeket kiemelten figyelnek majd a piaci szereplők, és amelyek komolyabb árfolyam reakciót válthatnak ki.

Töltőtelepítés, állami vásárlás, dugódíjmentesség pörgetheti az e-mobilitást

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet módosítása értelmében a felszíni parkolóhelyeket fásítani kell, az újonnan létesített, illetve már meglévő parkolóhelyeken pedig elektromos gépjármű töltőállomásokat kell kiépíteni - olvasható a kedden megjelent Magyar Közlönyben. Ezzel egy időben egy másik rendelet is megjelent, ami szintén segítheti a hazai elektromos autózás terjedését, főleg akkor, hogyha a kormány egy elektromos járműflotta felállítása mellett dönt.

Politikusok döntöttek, hogy a munkahelyed vagy az egészséged fontosabb

A dízelbotrány miatt Brüsszelt is sok támadás érte, ezt pedig nem hagyhatták a vezető politikusok, így sebtében sikerült elfogadniuk egy javaslatot, aminek köszönhetően a járművek károsanyag-kibocsátását hamarosan már nem laborokban, hanem valós körülmények között tesztelik. A dolog egyetlen szépséghibája csak az, hogy a nagy szigor jegyében egyből megengedték az autógyártóknak, hogy a mostani határértékhez képest több káros-anyagot juttassanak a légkörbe. A józan ész győzelme? Az autóipari lobbiereje? Lehet érvelni mindkettő mellett, de egy biztos, Brüsszelben nyíltan beismerték, hogy korábban nagyot hibáztak.

Csúnya világ jöhet, ha elpattan innen a forint

Egyre többen számítanak a forint gyengülésére, ráadásul a szerdai nagy esés után technikailag sem néz ki szépen a forint. A grafikon alapján középtávon 326-os árfolyam sem elképzelhetetlen, ami már majdnem történelmi mélypontot jelentene a forint szempontjából. Ráadásul hosszabb távon az MNB-nek sem biztos, hogy ellenére lenne a gyengébb forint, vagyis könnyen lehet, hogy nem fognak pánikolni az esetleges 320 feletti jegyzéseket látva.

Nagyot erősödhet a forint!

Ma reggel olyan erős volt a forint az euróval szemben, mint utoljára tavaly január elején. Az alábbiakban ezért megpróbáltuk fundamentális és technikai szempontból is megvizsgálni, hogy milyen kilátások tűnnek valószínűnek a most látott környezetben. Úgy látjuk, hogy a bő egyéves forintcsúcs ellenére most még további felértékelődés is elképzelhető.

Így nyírhatja ki a kormány a Spart és az Auchant

Varga Mihály egy újabb törvényjavaslatot nyújtott be, ami alaposan átrendezheti a magyarországi kiskereskedelmi piacot. Az új törvény ugyanis a hazai szereplőknek kedvez, míg a külföldi tulajdonú vállalatoknak egyértelmű üzenetet fogalmaz meg: vagy elkezdenek nyereségesen működni Magyarországon, vagy sanyarú sors vár rájuk. A kormány ugyanis azt feltételezi, hogy szándékosan, versenypolitikai okokból veszteségesek a külföldi kiskereskedelmi szereplők. Ebben a helyzetben ha a cégek alkalmazkodni akarnak, akkor van három évük nyereségessé válni, azonban mindezt úgy kell megtenniük, hogy a durván megemelt élelmiszerlánc-felügyeleti díj is őket sújtja kimagaslóan. Ez alapján úgy tűnik, hogy a kör be is zárult a kiskereskedelmi multik számára. Vajon mit tesznek a prés alatt?

Elképesztő fordulat: A Tesla összes titka felkerül a netre!

Elon Musk ismét elővette varázspálcáját és egy könnyed mozdulattal cégére irányította a világ figyelmét azáltal, hogy bejelentette: a Tesla Motors összes szabadalmát elérhetővé fogják tenni a társaság honlapján. Musk szerint a Teslát azért alapították, hogy elősegítsék a fenntartható közlekedés fejlődését, az eddig elért eredményeik szabadalmakkal történő levédése viszont ellentétben áll ezzel a törekvésükkel. A kérdés csak az, hogy valóban ennyire önzetlen a Tesla, vagy esetleg más indokok állhatnak a döntésük hátterében.

Ez történhet a magyar piacokon a választási eredményekre

A két legvalószínűbb forgatókönyv (kétharmados, illetve egyszerű Fidesz-többség) egyike fog bekövetkezni a végleges választási eredmények alapján, amelyet a piacok már beárazhattak. Így önmagában a végső eredmény nem feltétlenül okoz majd érdemi magyar pénz- és tőkepiaci mozgásokat a következő napokban, noha kedvező és kedvezőtlen szempontok is felmerülhetnek a befektetők szemében. Ha napok múlva megszűnik a választások kimenetele körüli bizonytalanság, az mindenképpen kedvező lesz, az pedig már most látható, hogy az erős többség miatt az ország kormányozhatósága nem forog kockán. A hétfő reggeli állás szerint a kétharmad határán billeg a Fidesz, és ha ez végül nem is jön össze, akkor is "be lehet szerezni" a fontos ügyekhez majd 1 mandátumot a következő 4 éves ciklus során.

A fentiek miatt tehát érdemes a kétharmados kormányzás folytatódásából kiindulni a lehetséges piaci reakciók átgondolásához. A válasz megadásához egyúttal érdemes röviden megvizsgálni, hogy hogyan reagáltak a piacok 4 évvel ezelőtt a kétharmadra, illetve azt is érdemes gyorsan összefoglalni, hogy mit vártak a piaci szereplők a Portfolio.hu márciusi felméréseiben erre a forgatókönyvre.

Ahol az autógyárak vásárolnak

A végfelhasználók szemében egy márkanév, egy autógyár jelenti a termék minőségét, presztízsét, pozícióját - gyakorlatilag mindent -, holott a valóság ennél sokkal árnyaltabb. Egy olyan összetett műszaki szerkezetet, mint egy korszerű autó, a megfizethetőség határain belül nem lehet úgy költséghatékonyan elkészíteni, hogy minden tervezési és gyártási folyamatot egyetlen cég - finanszírozó - végezzen. A korszerű "autógyártás" nem más, mint a beszállítói piacon megtalálható eszközök összehangolása, formába öntése és értékesítése. Az autógyárak az alkatrészek, részegységek nagy részét tehát vásárolják, például az olyan fejlesztő- és gyártó vállalkozásoktól, mint amilyen a Continental is.

Ők azok, akik vagyonokat keresnek mások tönkretételével

Évről évre egyre több olyan vállalat jelenik meg az amerikai részvénypiacokon, melyek menedzsmentje a könnyű pénz kísértésében igyekszik szándékosan félrevezetni a piac szereplőit, míg más esetekben maguk a piaci szereplők misztifikálják túl az adott társaságokat, az egekbe hajtva ezzel árfolyamukat. Ezen jelenségek pedig azt eredményezték, hogy az utóbbi években, évtizedben több olyan társaság is alakult, melyek tevékenységének fő profilja a fentebb említett renitensek, illetve piaci túlkapások felkutatása. Ezt követően elmarasztaló jelentések, cikkek kerülnek publikálásra az adott cégre vonatkozóan, melyek eladási ajánlással párosulnak. A hatás korábban nem maradt el soha, a kiszemelt "áldozat" árfolyama rendre heves zuhanással reagált az akcióra, mely nem egyszer a cég papírjainak felfüggesztésével, tőzsdei kivezetésével végződött. Bár tevékenységük nagy kockázatokkal jár együtt, a jól elvégzett munkát a piac mindig busásan honorálja, fókuszban a short-seller vállalatok.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?

Magyarországon az elmúlt években rohamléptekben fejlődött az autóipar, egymást érték a beruházások, fejlesztések. Legutóbb az Audi új gyárának avatására került sor, ahol Orbán Viktor arról beszélt, hogy egyre közelebb kerülünk ahhoz a célunkhoz, hogy Magyarországot régiós autóipari központtá tegyük. Ehhez adottak a feltételek, hiszen az autógyártók mellett hazánkban számos nemzetközi autóipari beszállító működik, az autómotorok gyártásában pedig már most is a világ élmezőnyébe tartozunk. Ahhoz azonban, hogy valóban régiós autóipari központtá válhassunk, az autógyártásban kellene felvenni a versenyt a régió éllovasaival, Csehországgal és Szlovákiával. Utánajártunk, milyen szerepet tölt be Magyarország a régió autógyártásában, és hol lehet az ország helye az autógyártás régiós ranglistáján, ha megvalósulnak a hazai gyártók várakozásai.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Eljöhet a benzinkutak bosszúja
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.